Wednesday 7 December 2011

Set Induksi ( MICROTEACHING )

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN 
( MICROTEACHING)
Subject             : Mathematics
Class                 : 5  ( 7 )
Date/ Day         : 21.10.2011 (Friday )
Time                 :   7 minutes
Number of students    : 8 pupils
Learning Area: Fractions ( 2.4- Subtraction of Fractions.)
Learning Objective    :2.4.1- Subtarct Mixed Numbers
Learning Outcomes    :A)  Menguasai isi 
                                      kandungan

  •        Solve the problems of subtraction of two mixed numbers.

  •        Explain the ways to subtract two mixed numbers.

B)  Membina kemahiran saintifik, berfikir dan strategi berfikir
  • Do inference to solve the problems of subtraction of mixed numbers.
C) Mengamalkan sikap saintifik dan nilai murni
  • Thrifty when using materials such as lace to avoid wasteage.
Teaching Aids : Power point, activity cards,manila 
cards and more.
 
Steps of safety : Always be careful when 
involved in group avtivities.
 
Pupils’ previous knowledge :Pupils have 
knowledge of mixed numbers.
 
Time
Content/ T & L Activities
Notes
Indtroduction
( 7 minutes)
1.Teacher gives a situation related 
to the Subtraction of mixed    
number.

2. Pupils explain the  situation.

3. Then, teacher asks the pupils  
according to the  situation stated.

Ex: 

a)What you have seen in the
situation?

b) What kind of operation  involved in the situation could you  seen?

4. Answer the questions of  teacher.

5. Teacher introduces the topic.

6. Then, teacher write the topic of   lesson on the white board.

7. They read aloud the topic.
T.Aids: Situation Card

Strategy : Students centered













REFLEKSI :
Pengajaran dan pembelajaran saya pada hari ini memuaskan. Ini kerana kesibukan di sekolah tidak memberi kepuasan yang sepenuhnya dalam melaksanakan aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang telah dirancangkan dalam langkah induksi ini. Saya dapat melihat kekuatan saya dengan menggunakan teknik simulasi, teknik penyoalan, persembahan yang menepati dengan menggunakan bahan bantu mengajar yang sesuai. Namun demikian kelemahan saya dalam tidak menggunakan ICT perlu diambil kira dalam pengajaran dan pembelajaran akan datang.
Strategi-strategi penambahbaikan pengajaran dan pembelajaran:

1.Menyediakan strategi pelaksanaan yang baik dari segi    pengisian kurikulum ,  penerapan  nilai dan juga kaedah interaktif yang berkesan .

2.Mengetahui konteks pengajaran dengan lebih mendalam lagi.

3.Menyediakan bahan bantu mengajar berdasarkan ICT.

4.Menyediakan rancangan pengajaran harian yang boleh mencabar murid.


No comments:

Post a Comment